Despre proiect
Obiectivul general– scop
proiect
Creșterea calității
educației pentru 401 copii si 55 adulți din grupuri vulnerabile, din care 130
romi și 90 cadre didactice/personal de sprijin din școlile defavorizate Letca
Noua, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu, prin măsuri integrate
și personalizate destinate prevenirii și reducerii abandonului școlar, într-un
mediu nediscriminatoriu și motivant bazat pe inovare și transfer de bune
practici utilizând metode formale, informale și nonformale.
Proiectul pleacă de la
obiectivul României pentru perioada următoare, acela ca toți cetățenii să aibă
oportunități egale de a participa în societate, să fie apreciați și valorizați,
să trăiască în demnitate, iar nevoile lor elementare să fie satisfăcute și
diferențele respectate prin asigurarea premiselor că viitorii adulți, copiii de
azi care învață în școli defavorizate, să beneficieze de educație de calitate
pentru a se integra activ pe viitoarea piață a muncii.
El răspunde obiectivelor
asumate prin strategia Europa 2020, care nu pot fi atinse decât prin asigurarea
unei educații de calitate, acesta fiind un factor determinant pentru:
- creșterea inteligentă,
prin pregătirea forței de muncă cu un nivel ridicat de competititvitate, aptă
să se implice activ si creativ pe piața muncii,
- creșterea sustenabilă,
prin conștientizarea problemelor ecologice și a nevoii de implicare
responsabilă,
- creșterea inclusivă, prin
aportul pe care îl aduce la reducerea numărului de persoane din grupuri
vulnerabile.
Prezentul proiect abordează
integrat conceptul de educație prin implicarea în cadrul consorțiului
partenerial a tuturor actorilor relevanți, sector nonguvernamental, instituții
scolare, autorități locale, inspectorat școlar, vizând ca grup țintă 90 de
cadre didactice și personal de sprijin, 401 copii de vârstă preșcolară, elevi
și 401 de părinți, 55 de adulți care nu și-au finalizat educația obligatorie,
corelat cu utilizarea de metode inovative, transfer de bune practici, metode de
învățare formale, informale și nonformale, inclusiv activități extracuriculare
dedicate creșterii responsabilității civice, egalității de șanse și combaterii
discriminării și segregării.
Proiectul este conform
Acordului de Parteneriat al României pentru perioada de programare 2014-2020
abordând cadrul strategic unu, anume Reducerea părăsirii timpurii a școlii, în
condițiile în care procentul de persoane care părăsesc timpuriu școala în
România a crescut de la 16,6% la 17,3%, din 2009 până în 2013 și este în
continuare cu mult mai mare față de obiectivul național de 11,3% .
Proiectul propus este
integrat în Programul Operational Capital Uman având ca țintă valorizarea a 401
de copii, 55 de adulți și 90 de cadre didactice din școlile defavorizate Letca
Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata, județul Giurgiu într-o manieră sustenabilă,
prin creșterea calității educației având la bază măsuri integrate, adresate
tuturor factorilor implicați, copii, părinți, cadre didactice, adulți care nu
și-au finalizat educația obligatorie, unități administrativ-teritoriale,
inspectorat școlar. Abordează axa prioritară 6, Educație și competențe prin
toate activitățile care urmează a fi implementate, fie că vorbim de educația
copiilor, a adulților prin programe A doua șansă, educația părinților,
implicarea autorităților locale și a membrilor Parteneriatului pentru educație
sau de creșterea competențelor cadrelor didactice.
Este conform cu Prioritatea
de investiții 10 (i) ”Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și
promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de
calitate, inclusiv la parcursuri învățare formale, non formale și informale
pentru reintegrarea în educație și formare” prin prisma creșterii accesului a
401 de copii din grupuri vulnerabile la educație prin procese de motivare și
implicare prin activități extracurriculare, prin transfer de bune practici
educațional e, prin crearea unui suport al comunității în cadrul
parteneriatului pentru educație, prin creșterea gradului de pregătire a 90 de
cadre didactice pentru a introduce noi metode atractive, inovatoare în procesul
educațional și implicarea a 55 adulti în
program A doua șansă.
Proiectul este conform
Strategiei de reducere a părăsirii timpurii a școlii, având în centru 401 de
persoane din grupurile vulnerabile din mediul rural, inclusiv copii de etnie
roma, grupuri expuse riscului de părăsire timpurie a școlii și implementează
cei 4 piloni din strategia de reducere a părăsirii timpurii a școlii.
Astfel asigură accesul la
educație de calitate pentru toți copiii, conform pilonului 1 fiind adresat atat
educației timpurii, pentru 145 de preșcolari, cât și învățământului primar și
gimnazial pentru 256 de elevi.
Proiectul implementează
pilonul 2, asigurarea finalizării învățământului obligatoriu de către toți
copiii prin activarea unor programe remediale și de sprijin pentru 256 de copii
din învățământul primar și gimnazial și pilonul 3 de reintegrare în sistemul de
educație a persoanelor care au părăsit timpuriu școala prin programe de tip a
doua șansă pentru 55 de adulți.
De asemenea se adresează și
pilonului 4, dezvoltarea sprijinului instituțional adecvat prin implicarea
inspectoratului școlar, a unităților școlare, inclusiv cadre didactice, a
autorităților locale și a părinților în dezvoltarea și modernizarea actului
educațional .
Proiectul se încadrează în
Strategia Națională privind Incluziunea Socială și Reducerea Sărăciei 2014-2020
contribuind la creșterea accesului a 401 de copii din grupuri vulnerabile la
educație de calitate, la creșterea ratei participării și îmbunătățirea
rezultatelor obținute de toți copiii cuprinși în învățământul preșcolar, primar
și gimnazial și la îmbunătățirea sistemului de educație în școli defavorizate
din comunele Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata.
Proiectul este conform
Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând
minorității romilor pentru perioada 2012-2020 asigurând accesul egal, gratuit
și universal pentru 130 cetățeni români aparținând minorității rome la educație
de calitate la toate nivelurile în sistemul public de învățământ, pentru a
sprijini creșterea economică și dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere și
promovarea educației incluzive în cadrul sistemului educațional , inclusiv prin
prevenirea și eliminarea segregării, precum și combaterea discriminării pe baze
etnice, de statut social, dizabilități sau alte criterii care afectează copiii
și tinerii proveniți din grupuri dezavantajate, inclusiv romi.
Prin activitățile care
urmează a fi implementate, proiectul se adresează și Strategiei Naționale de
Sănătate, Axa strategică 2, servicii de sănătate, Obiectivul general 4. Un
sistem de servicii de asistență comunitară de bază destinate grupurilor
vulnerabile prin implicarea activă a expertului de educație sanitară în
educația a 401 de copii și 401 de părinți ai acestora.
Proiectul abordează și
Strategia națională pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului
2015-2020, Prioritatea 2, Dezvoltarea serviciilor de identificare și
intervenție timpurie pentru copiii cu risc de a dezvolta tulburări de sănătate
mintală și pentru copiii cu o tulburare de sănătate mintală diagnosticată prin
asistență psihologică individualizată acordată atât copiilor cât și părinților
acestora în cadrul școlii părinților.
Rezultatele celui mai recent
Program pentru evaluarea internațională a elevilor, indică faptul că, în pofida
îmbunătățirilor semnificative și susținute, elevii cu vârsta de 15 ani din
România continuă să obțină performanțe cu mult sub media Organizației pentru
Cooperare și Dezvoltare Economică la matematică, citire/lectură și științe
România este una din țările
europene cu cele mai înalte niveluri ale sărăciei. Circa 42% din populație este
expusă la risc de sărăcie și excluziune socială, iar in mediul rural riscul de
sărăcie este de 3 ori mai mare, cu consecințele acesteia, educația precară și
părăsirea timpurie a școlii, factori majori care contribuie la excluziunea
socială, viitorii adulți fiind mai predispuși riscului asociat șomajului sau al
celui de a beneficia de salarii mici la locul de muncă ceea ce generează
creșterea costurilor sociale. Declinul natural al populației trebuie corectat
cu atragerea locuitorilor din zonele rurale pe piața muncii iar educația
copiilor din mediul rural, cu accent pe grupurile defavorizate, beneficiare
acum de ajutoare sociale este un factor decisiv de echilibrare a balanței
forței de muncă pe termen mediu și lung.
Cauzele părăsirii timpurii a
școlii sunt multiple și diverse: lipsa resurselor materiale sau financiare
corelat cu slaba conștientizare a familiei cu privire la importanța educației
copilului, infrastructura deficitară, lipsa de pregătire și asertivitate a
cadrelor didactice, atitudini discriminatorii sau negative cu privire la
incluziunea școlară a copiilor și tinerilor din grupuri vulnerabile, în special
din minoritatea roma dar toate au aceeași finalitate, tineri nemotivați, slab
pregătiți, inapți pentru a asigura competititivitatea pe piața muncii.
Proiectul răspunde tututor
acestor provocări prin abordarea integrată a actului educațional prin prisma tututor actorilor implicați, anume
401 de copii și 401 de părinți sau aparținători, 55 de adulți care nu și-au
finalizat educația obligatorie, 90 de cadre didactice, alături de autorități
școlare, autorități locale, sector neguvernamental.
Astfel se propun activități
care să asigure servicii și programe educațional e inovative și de calitate
destinate prevenirii și reducerii părăsirii timpurii a școlii pentru cei 401 de
copii și 55 de adulți membri ai grupului țintă. Acestea vor fi implementate
prin:
- programe de tip învățământ
prietenos, cu grad ridicat de atractivitate și interactivitate, asigurând
consolidarea cunoștintelor acumulate
- activități de tip școală
după școală pentru copiii incluși în sistemul de învățământ,
- activități de tip A doua
șansă pentru cei care au abandonat școala,
- activități
extra-curriculare centrate pe sport, artă, educație pentru sănătate etc
destinate dezvoltării personale a copiilor, creșterii stimei de sine,
- campanii destinate
combaterii segregării și discriminării, promovării incluziunii sociale și multiculturalismului.
Proiectul se adresează și
celor 401 de părinți sau aparținători ai copiilor, care vor fi incluși în
activități destinate educației parentale și educației sanitare pentru a
sprijini participarea copiilor și implicarea activă în activitățile
proiectului.
Pentru se adresează copiilor
și adulților din familii sărace și pentru a crește gradul de accesibilitate a
procesului de învățământ a acestora vor fi derulate activități care facilitează
accesul la servicii educațional e, prin abordarea personalizată a nevoilor
copiilor/elevilor/adulților și familiilor lor inclusiv prin sprijin material
pentru 401 de copii și 55 de adulți incluși în activități educațional e.
Educația în grădinițe și
școli este abordată și din prisma asigurării pe de o parte a personalului cu
pregătire adaptată nevoilor individuale ale copiilor și pe de altă parte a
infrastructurii, spații și echipamente necesare pentru dezvoltarea propice a
activităților educaționale cu impact în creșterea frecvenței școlare. Astfel
vor fi înființate 4 Săli multifuncționale, dotate modern în fiecare din
comunele implicate în proiect.
Cadrele didactice reprezintă
un element de importanță majoră în procesul educațional , ca interfață către
părințiși copii, motivarea și pregătirea acestora fiind esențială pentru ca
elevii de azi să devina viitori adulți responsabili. Activitatea de
implementare de programe de dezvoltare profesională și de motivare pentru 90 de
cadre didactice și personal de sprijin abordează și propune soluții pentru această
problemă, atât la nivelul unităților de învățământ implicate în proiect cât și
prin intermediul participării la rețele de sprijin profesional și în cadrul
unor schimburi de experiență dedicate abordării inovative a grupurilor
vulnerabile.
Procesele educațional e nu
sunt procese separate, ele sunt încadrate într-un context mai larg, local sau
general, în care fiecare actor este implicat. Proiectul abordează acest aspect
prin dezvoltarea unor mecanisme locale de susținere a procesului educațional în cadrul Parteneriatului pentru educație si
a unor activități de conștientizare locală asupra necesității implicării
comunității în educație.
Activitățile de informare și
conștientizare locală, de promovare a incluziunii sociale și
multiculturalismului, de combatere a discriminării și segregării incluse în
proiect reprezintă un fundament pentru dezvoltarea nu numai a grupurilor
vulnerabile ci și a întregii societăți rurale.
Prezentul proiect, prin
abordarea integrată a procesului educațional
prin prisma tuturor actorilor implicați asigură premise pentru
dezvoltarea durabilă a celor 4 comunități rurale, având la bază o resursă umană
aptă să contribuie activ la dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere.
Astfel:
- Toate activitățile converg
spre creșterea nivelului educațional și reducerera abandonului școlar pentru
401 de copii din grupuri vulnerabile, cu influență pozitivă asupra viitorului
lor și sanse crescute de a depăși condiția de vulnerabilitate și de a deveni
cetățeni activi, care să contribuie la creșterea nivelului de bunăstare a
comunităților rurale și a viitoarelor lor familii.
- La nivelul unităților de
învățământ, nivelul de pregătire al celor 401 copii participanți va fi
îmbunătățit, aceștia fiind mai motivați, mai activi și mai implicați atât în procesul
educațional cât și în comunitate. Acesta va fi efectul programelor educative,
inclusiv al celor extra-curriculare, al celor de tip after school, al
pregătirii membrilor familiilor copiilor prin programe de educație parentală,
al activităților expertului de educație sanitară și al programelor concertate
de creștere a stimei de sine, motivării și automotivării.
- Activitățile
extracuriculare la care vor participa cei 401 de copii și programele de
educație parentală pentru 401 de părinți sau aparținători vor avea un impact
pozitiv nu numai la nivelul familiilor dar și în comunitățile rurale prin
programele care urmează a fi realizate, prin campaniile de informare și
sensibilizare la care aceștia vor participa și care vor fi derulate în
comunitate. Campaniile derulate vor avea un caracter educativ, inovativ și vor
fi îndreptate spre consolidarea unei societăți inclusive și nediscriminatorii.
Ceilalți copii din comunitate vor fi motivați și ei să se implice în activități
extrașcolare urmând exemplul celor implicați în proiect.
- Implicarea și motivarea
participării celor 401 copii din grupuri defavorizate și a membrilor familiilor
acestora vor avea un impact major în îmbunătățirea nivelului de educație în
comunitățile implicate, care vor deveni modele de bună practică pentru
celelalte comunități din mediul rural.
- Pregătirea celor 256 de
elevi în cadrul activităților de tip after school vor avea un impact pozitiv la
nivelul numărului de copii care vor avea rezultate foarte bune la examenul de
capacitate, cu consecințe pozitive asupra rezultatelor școlare la nivelul
unităților de învățământ.
- Cele 90 de cadre didactice
implicate vor avea un nivel de pregătire superior, vor aborda inovativ copiii
și adulții din grupuri vulnerabile, vor fi mai motivate să se implice în
activități inovative, de educație formală, informală și nonfromală, prin
transfer de bune practici, toate având ca obiectiv creșterea calității și
atractivității educației.
- Participarea a 401 de
membri ai familiilor copiilor la activități de educație parentală vor avea o
influență pozitivă nu numai asupra acestor familii, ci și asupra familiilor cu
care aceștia interacționează, generând un efect de multiplicare a efectelor
proiectului.
- Implicarea autorităților
locale ca membri ai Parteneriatului pentru educație va genera o înțelegere
superioară, mai profundă, asupra problemelor cu care se confruntă unitățile de
învățământ corelat cu importanța educației în comunitate și astfel primăriile
vor sprijini creșterea calității infrastructurii educaționale.
- Membrii celor 4 comunități
locale vor fi implicați în cadrul Parteneriatului educațional în susținerea
educației copiilor, ca soluție de dezvoltare durabilă și responsabilă.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
Obiectiv Specific 1
Creșterea motivării și
participării la procesul de învățământ preșcolar, școlar și A doua șansă
corelat cu reducerea abandonului școlar pentru 401 copii și 55 adulți din
grupuri vulnerabile, din care 130 din minoritate roma, în școlile defavorizate
Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu prin măsuri de
prevenire, intervenție și compensare personalizate și prin implicarea a 401 de
părinți și aparținători ai copiilor preșcolari și școlari în procesul
educațional.
În cadrul acestui obiectiv
specific se vor desfășura activitățile:
A1. Asigurarea de servicii
și programe educaționale de calitate destinate prevenirii și reducerii
părăsirii timpurii a școlii
A2. Activități care
facilitează accesul la servicii educaționale, prin abordarea nevoilor copiilor/
adulților și familiilor lor
A3. Sprijin pentru
asigurarea educației de calitate în grădinițe și în școli
A4. Dezvoltarea unor
mecanisme locale de susținere a procesului educațional
A5. Desfășurarea de
activități de informare și conștientizare locală, de promovare a incluziunii
sociale și de comunicare
Obiectiv Specific 2
Dezvoltarea competențelor profesionale și creșterea
motivării pentru 90 cadre didactice și personal de sprijin din școlile
defavorizate Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu,
pentru asigurarea unui proces educațional modern, nediscriminatoriu și inovativ
prin îmbunătățirea și diversificarea serviciilor educaționale.
În cadrul acestui obiectiv
specific se vor desfășura activitățile:
A6. Programe de dezvoltare profesională a cadrelor
didactice și personalului de sprijin
A7. Crearea/ dezvoltarea de
rețele de sprijin profesionalObiectivul general– scop proiect
Creșterea calității
educației pentru 401 copii si 55 adulți din grupuri vulnerabile, din care 130
romi și 90 cadre didactice/personal de sprijin din școlile defavorizate Letca
Noua, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu, prin măsuri
integrate și personalizate destinate prevenirii și reducerii abandonului
școlar, într-un mediu nediscriminatoriu și motivant bazat pe inovare și
transfer de bune practici utilizând metode formale, informale și nonformale.
Proiectul pleacă de la
obiectivul României pentru perioada următoare, acela ca toți cetățenii să aibă
oportunități egale de a participa în societate, să fie apreciați și valorizați,
să trăiască în demnitate, iar nevoile lor elementare să fie satisfăcute și
diferențele respectate prin asigurarea premiselor că viitorii adulți, copiii de
azi care învață în școli defavorizate, să beneficieze de educație de calitate
pentru a se integra activ pe viitoarea piață a muncii.
El răspunde obiectivelor
asumate prin strategia Europa 2020, care nu pot fi atinse decât prin asigurarea
unei educații de calitate, acesta fiind un factor determinant pentru:
- creșterea inteligentă,
prin pregătirea forței de muncă cu un nivel ridicat de competititvitate, aptă
să se implice activ si creativ pe piața muncii,
- creșterea sustenabilă,
prin conștientizarea problemelor ecologice și a nevoii de implicare
responsabilă,
- creșterea inclusivă, prin
aportul pe care îl aduce la reducerea numărului de persoane din grupuri
vulnerabile.
Prezentul proiect abordează
integrat conceptul de educație prin implicarea în cadrul consorțiului
partenerial a tuturor actorilor relevanți, sector nonguvernamental, instituții
scolare, autorități locale, inspectorat școlar, vizând ca grup țintă 90 de
cadre didactice și personal de sprijin, 401 copii de vârstă preșcolară, elevi
și 401 de părinți, 55 de adulți care nu și-au finalizat educația obligatorie,
corelat cu utilizarea de metode inovative, transfer de bune practici, metode de
învățare formale, informale și nonformale, inclusiv activități extracuriculare
dedicate creșterii responsabilității civice, egalității de șanse și combaterii
discriminării și segregării.
Proiectul este conform
Acordului de Parteneriat al României pentru perioada de programare 2014-2020
abordând cadrul strategic unu, anume Reducerea părăsirii timpurii a școlii, în
condițiile în care procentul de persoane care părăsesc timpuriu școala în
România a crescut de la 16,6% la 17,3%, din 2009 până în 2013 și este în
continuare cu mult mai mare față de obiectivul național de 11,3% .
Proiectul propus este
integrat în Programul Operational Capital Uman având ca țintă valorizarea a 401
de copii, 55 de adulți și 90 de cadre didactice din școlile defavorizate Letca
Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata, județul Giurgiu într-o manieră
sustenabilă, prin creșterea calității educației având la bază măsuri integrate,
adresate tuturor factorilor implicați, copii, părinți, cadre didactice, adulți
care nu și-au finalizat educația obligatorie, unități
administrativ-teritoriale, inspectorat școlar. Abordează axa prioritară 6,
Educație și competențe prin toate activitățile care urmează a fi implementate,
fie că vorbim de educația copiilor, a adulților prin programe A doua șansă,
educația părinților, implicarea autorităților locale și a membrilor
Parteneriatului pentru educație sau de creșterea competențelor cadrelor
didactice.
Este conform cu Prioritatea
de investiții 10 (i) ”Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și
promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de
calitate, inclusiv la parcursuri învățare formale, non formale și informale
pentru reintegrarea în educație și formare” prin prisma creșterii accesului a
401 de copii din grupuri vulnerabile la educație prin procese de motivare și
implicare prin activități extracurriculare, prin transfer de bune practici
educațional e, prin crearea unui suport al comunității în cadrul
parteneriatului pentru educație, prin creșterea gradului de pregătire a 90 de
cadre didactice pentru a introduce noi metode atractive, inovatoare în procesul
educațional și implicarea a 55 adulti în
program A doua șansă.
Proiectul este conform
Strategiei de reducere a părăsirii timpurii a școlii, având în centru 401 de
persoane din grupurile vulnerabile din mediul rural, inclusiv copii de etnie
roma, grupuri expuse riscului de părăsire timpurie a școlii și implementează
cei 4 piloni din strategia de reducere a părăsirii timpurii a școlii.
Astfel asigură accesul la
educație de calitate pentru toți copiii, conform pilonului 1 fiind adresat atat
educației timpurii, pentru 145 de preșcolari, cât și învățământului primar și
gimnazial pentru 256 de elevi.
Proiectul implementează
pilonul 2, asigurarea finalizării învățământului obligatoriu de către toți
copiii prin activarea unor programe remediale și de sprijin pentru 256 de copii
din învățământul primar și gimnazial și pilonul 3 de reintegrare în sistemul de
educație a persoanelor care au părăsit timpuriu școala prin programe de tip a
doua șansă pentru 55 de adulți.
De asemenea se adresează și
pilonului 4, dezvoltarea sprijinului instituțional adecvat prin implicarea
inspectoratului școlar, a unităților școlare, inclusiv cadre didactice, a
autorităților locale și a părinților în dezvoltarea și modernizarea actului
educațional .
Proiectul se încadrează în
Strategia Națională privind Incluziunea Socială și Reducerea Sărăciei 2014-2020
contribuind la creșterea accesului a 401 de copii din grupuri vulnerabile la
educație de calitate, la creșterea ratei participării și îmbunătățirea
rezultatelor obținute de toți copiii cuprinși în învățământul preșcolar, primar
și gimnazial și la îmbunătățirea sistemului de educație în școli defavorizate
din comunele Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata.
Proiectul este conform
Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând
minorității romilor pentru perioada 2012-2020 asigurând accesul egal, gratuit
și universal pentru 130 cetățeni români aparținând minorității rome la educație
de calitate la toate nivelurile în sistemul public de învățământ, pentru a
sprijini creșterea economică și dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere și
promovarea educației incluzive în cadrul sistemului educațional , inclusiv prin
prevenirea și eliminarea segregării, precum și combaterea discriminării pe baze
etnice, de statut social, dizabilități sau alte criterii care afectează copiii
și tinerii proveniți din grupuri dezavantajate, inclusiv romi.
Prin activitățile care
urmează a fi implementate, proiectul se adresează și Strategiei Naționale de
Sănătate, Axa strategică 2, servicii de sănătate, Obiectivul general 4. Un
sistem de servicii de asistență comunitară de bază destinate grupurilor
vulnerabile prin implicarea activă a expertului de educație sanitară în
educația a 401 de copii și 401 de părinți ai acestora.
Proiectul abordează și
Strategia națională pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului
2015-2020, Prioritatea 2, Dezvoltarea serviciilor de identificare și
intervenție timpurie pentru copiii cu risc de a dezvolta tulburări de sănătate
mintală și pentru copiii cu o tulburare de sănătate mintală diagnosticată prin
asistență psihologică individualizată acordată atât copiilor cât și părinților
acestora în cadrul școlii părinților.
Rezultatele celui mai recent
Program pentru evaluarea internațională a elevilor, indică faptul că, în pofida
îmbunătățirilor semnificative și susținute, elevii cu vârsta de 15 ani din
România continuă să obțină performanțe cu mult sub media Organizației pentru
Cooperare și Dezvoltare Economică la matematică, citire/lectură și științe
România este una din țările
europene cu cele mai înalte niveluri ale sărăciei. Circa 42% din populație este
expusă la risc de sărăcie și excluziune socială, iar in mediul rural riscul de
sărăcie este de 3 ori mai mare, cu consecințele acesteia, educația precară și
părăsirea timpurie a școlii, factori majori care contribuie la excluziunea socială,
viitorii adulți fiind mai predispuși riscului asociat șomajului sau al celui de
a beneficia de salarii mici la locul de muncă ceea ce generează creșterea
costurilor sociale. Declinul natural al populației trebuie corectat cu
atragerea locuitorilor din zonele rurale pe piața muncii iar educația copiilor
din mediul rural, cu accent pe grupurile defavorizate, beneficiare acum de
ajutoare sociale este un factor decisiv de echilibrare a balanței forței de
muncă pe termen mediu și lung.
Cauzele părăsirii timpurii a
școlii sunt multiple și diverse: lipsa resurselor materiale sau financiare
corelat cu slaba conștientizare a familiei cu privire la importanța educației
copilului, infrastructura deficitară, lipsa de pregătire și asertivitate a
cadrelor didactice, atitudini discriminatorii sau negative cu privire la
incluziunea școlară a copiilor și tinerilor din grupuri vulnerabile, în special
din minoritatea roma dar toate au aceeași finalitate, tineri nemotivați, slab
pregătiți, inapți pentru a asigura competititivitatea pe piața muncii.
Proiectul răspunde tututor
acestor provocări prin abordarea integrată a actului educațional prin prisma tututor actorilor implicați,
anume 401 de copii și 401 de părinți sau aparținători, 55 de adulți care nu
și-au finalizat educația obligatorie, 90 de cadre didactice, alături de
autorități școlare, autorități locale, sector neguvernamental.
Astfel se propun activități
care să asigure servicii și programe educațional e inovative și de calitate
destinate prevenirii și reducerii părăsirii timpurii a școlii pentru cei 401 de
copii și 55 de adulți membri ai grupului țintă. Acestea vor fi implementate
prin:
- programe de tip învățământ
prietenos, cu grad ridicat de atractivitate și interactivitate, asigurând
consolidarea cunoștintelor acumulate
- activități de tip școală
după școală pentru copiii incluși în sistemul de învățământ,
- activități de tip A doua
șansă pentru cei care au abandonat școala,
- activități
extra-curriculare centrate pe sport, artă, educație pentru sănătate etc destinate
dezvoltării personale a copiilor, creșterii stimei de sine,
- campanii destinate
combaterii segregării și discriminării, promovării incluziunii sociale și
multiculturalismului.
Proiectul se adresează și
celor 401 de părinți sau aparținători ai copiilor, care vor fi incluși în
activități destinate educației parentale și educației sanitare pentru a
sprijini participarea copiilor și implicarea activă în activitățile
proiectului.
Pentru se adresează copiilor
și adulților din familii sărace și pentru a crește gradul de accesibilitate a
procesului de învățământ a acestora vor fi derulate activități care facilitează
accesul la servicii educațional e, prin abordarea personalizată a nevoilor
copiilor/elevilor/adulților și familiilor lor inclusiv prin sprijin material
pentru 401 de copii și 55 de adulți incluși în activități educațional e.
Educația în grădinițe și
școli este abordată și din prisma asigurării pe de o parte a personalului cu
pregătire adaptată nevoilor individuale ale copiilor și pe de altă parte a
infrastructurii, spații și echipamente necesare pentru dezvoltarea propice a
activităților educaționale cu impact în creșterea frecvenței școlare. Astfel
vor fi înființate 4 Săli multifuncționale, dotate modern în fiecare din
comunele implicate în proiect.
Cadrele didactice reprezintă
un element de importanță majoră în procesul educațional , ca interfață către
părințiși copii, motivarea și pregătirea acestora fiind esențială pentru ca
elevii de azi să devina viitori adulți responsabili. Activitatea de implementare
de programe de dezvoltare profesională și de motivare pentru 90 de cadre
didactice și personal de sprijin abordează și propune soluții pentru această
problemă, atât la nivelul unităților de învățământ implicate în proiect cât și
prin intermediul participării la rețele de sprijin profesional și în cadrul
unor schimburi de experiență dedicate abordării inovative a grupurilor
vulnerabile.
Procesele educațional e nu
sunt procese separate, ele sunt încadrate într-un context mai larg, local sau
general, în care fiecare actor este implicat. Proiectul abordează acest aspect
prin dezvoltarea unor mecanisme locale de susținere a procesului
educațional în cadrul Parteneriatului
pentru educație si a unor activități de conștientizare locală asupra
necesității implicării comunității în educație.
Activitățile de informare și
conștientizare locală, de promovare a incluziunii sociale și
multiculturalismului, de combatere a discriminării și segregării incluse în
proiect reprezintă un fundament pentru dezvoltarea nu numai a grupurilor
vulnerabile ci și a întregii societăți rurale.
Prezentul proiect, prin
abordarea integrată a procesului educațional
prin prisma tuturor actorilor implicați asigură premise pentru
dezvoltarea durabilă a celor 4 comunități rurale, având la bază o resursă umană
aptă să contribuie activ la dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere.
Astfel:
- Toate activitățile converg
spre creșterea nivelului educațional și reducerera abandonului școlar pentru
401 de copii din grupuri vulnerabile, cu influență pozitivă asupra viitorului
lor și sanse crescute de a depăși condiția de vulnerabilitate și de a deveni
cetățeni activi, care să contribuie la creșterea nivelului de bunăstare a
comunităților rurale și a viitoarelor lor familii.
- La nivelul unităților de
învățământ, nivelul de pregătire al celor 401 copii participanți va fi
îmbunătățit, aceștia fiind mai motivați, mai activi și mai implicați atât în
procesul educațional cât și în comunitate. Acesta va fi efectul programelor
educative, inclusiv al celor extra-curriculare, al celor de tip after school,
al pregătirii membrilor familiilor copiilor prin programe de educație
parentală, al activităților expertului de educație sanitară și al programelor
concertate de creștere a stimei de sine, motivării și automotivării.
- Activitățile
extracuriculare la care vor participa cei 401 de copii și programele de
educație parentală pentru 401 de părinți sau aparținători vor avea un impact
pozitiv nu numai la nivelul familiilor dar și în comunitățile rurale prin
programele care urmează a fi realizate, prin campaniile de informare și
sensibilizare la care aceștia vor participa și care vor fi derulate în
comunitate. Campaniile derulate vor avea un caracter educativ, inovativ și vor
fi îndreptate spre consolidarea unei societăți inclusive și nediscriminatorii.
Ceilalți copii din comunitate vor fi motivați și ei să se implice în activități
extrașcolare urmând exemplul celor implicați în proiect.
- Implicarea și motivarea
participării celor 401 copii din grupuri defavorizate și a membrilor familiilor
acestora vor avea un impact major în îmbunătățirea nivelului de educație în
comunitățile implicate, care vor deveni modele de bună practică pentru
celelalte comunități din mediul rural.
- Pregătirea celor 256 de
elevi în cadrul activităților de tip after school vor avea un impact pozitiv la
nivelul numărului de copii care vor avea rezultate foarte bune la examenul de
capacitate, cu consecințe pozitive asupra rezultatelor școlare la nivelul
unităților de învățământ.
- Cele 90 de cadre didactice
implicate vor avea un nivel de pregătire superior, vor aborda inovativ copiii
și adulții din grupuri vulnerabile, vor fi mai motivate să se implice în
activități inovative, de educație formală, informală și nonfromală, prin
transfer de bune practici, toate având ca obiectiv creșterea calității și
atractivității educației.
- Participarea a 401 de
membri ai familiilor copiilor la activități de educație parentală vor avea o
influență pozitivă nu numai asupra acestor familii, ci și asupra familiilor cu
care aceștia interacționează, generând un efect de multiplicare a efectelor
proiectului.
- Implicarea autorităților
locale ca membri ai Parteneriatului pentru educație va genera o înțelegere
superioară, mai profundă, asupra problemelor cu care se confruntă unitățile de
învățământ corelat cu importanța educației în comunitate și astfel primăriile
vor sprijini creșterea calității infrastructurii educaționale.
- Membrii celor 4 comunități
locale vor fi implicați în cadrul Parteneriatului educațional în susținerea
educației copiilor, ca soluție de dezvoltare durabilă și responsabilă.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
Obiectiv Specific 1
Creșterea motivării și
participării la procesul de învățământ preșcolar, școlar și A doua șansă
corelat cu reducerea abandonului școlar pentru 401 copii și 55 adulți din
grupuri vulnerabile, din care 130 din minoritate roma, în școlile defavorizate
Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu prin măsuri de
prevenire, intervenție și compensare personalizate și prin implicarea a 401 de
părinți și aparținători ai copiilor preșcolari și școlari în procesul
educațional.
În cadrul acestui obiectiv
specific se vor desfășura activitățile:
A1. Asigurarea de servicii
și programe educaționale de calitate destinate prevenirii și reducerii
părăsirii timpurii a școlii
A2. Activități care
facilitează accesul la servicii educaționale, prin abordarea nevoilor copiilor/
adulților și familiilor lor
A3. Sprijin pentru
asigurarea educației de calitate în grădinițe și în școli
A4. Dezvoltarea unor
mecanisme locale de susținere a procesului educațional
A5. Desfășurarea de
activități de informare și conștientizare locală, de promovare a incluziunii
sociale și de comunicare
Obiectiv Specific 2
Dezvoltarea competențelor profesionale și creșterea
motivării pentru 90 cadre didactice și personal de sprijin din școlile
defavorizate Letca Nouă, Clejani, Iepurești și Bulbucata din județul Giurgiu,
pentru asigurarea unui proces educațional modern, nediscriminatoriu și inovativ
prin îmbunătățirea și diversificarea serviciilor educaționale.
În cadrul acestui obiectiv
specific se vor desfășura activitățile:
A6. Programe de dezvoltare profesională a cadrelor
didactice și personalului de sprijin
A7. Crearea/ dezvoltarea de rețele de sprijin profesional